I kulturtidskriftsvärlden finns till exempel Tidskriftsbutiken.nu som i snart fyra år har haft lösnummerförsäljning av de flesta av landets kulturtidskrifter. Press Stops kiosk på nätet har också funnits med ett bra tag nu. Även butiker som säljer prenumerationer på nätet är ett något som har existerat i många år, till exempel Tidningskungen.se och Tidningsbutiken.se.
Kanske är det det misslyckade försöket att köpa den sistnämnda butiken från Ted Valentin som har fått Posten och Sveriges Tidskrifter att göra en egen satsning? Det är hur som helst inte särskilt innovativt. Medieanalytikern Olle Lidbom tror också på en tuff framtid för Tidningstorget.
I Tyskland gör däremot Deutsche Post en helt annan nätsatsning: De startar Titelhelden.de – ett digitalt verktyg för layout, tryckning och frakt av tidskrifter och tidningar. Även om det har kommit en del liknande sajter runt om världen under det senaste året – till exempel MagCloud, Printcasting och Issuu – tycker jag nog att Titelhelden känns betydligt intressantare än Tidningstorget. Jag kommer att försöka hålla ett litet öga på samtliga dessa försök att göra en Lulu, Blurb eller Vulkan till tidskriftsvärlden.